A tegnapi híradók és a mai Życie újabb abszurd hülyeségről rántotta le a leplet, ezúttal a Mazóvia Vajdasági Önkormányzat vasútfejlesztési programja kapcsán.
Kezdődött a dolog tavalyi alagútfelújítással: a Varsó belvárosa alatt egy 2,3 km hosszú alagútban futó, 4 központi állomást felfűző, iszonyatos forgalmú belvárosi vasútvonal alagútja a felújítás miatt majd' egy évig zárva volt, utasok tízezreit szállították buszokkal, kerülőutakon jártak a vonatok, nagy volt a közlekedési káosz. De végül elkészült - több tízmillió Złoty költséggel - a csillogó-villogó szép új alagút.
A projekt második fázisában a regionális vasutat üzemeltető Mazóvia Vajdasági Önkormányzat nagy összegű EU-pénzekkel, 250 millió Złotyért (17,5 milliárd Ft.) gyönyörű, modern, vadonatúj emeletes Bombardier push-pull elővárosi szerelvényeket rendelt, a nagy forgalmú vonal kiszolgálására. Varsó felzárkózott Amsterdam, Berlin és Róma mellé. Már mindenki előre is büszke volt.
A szerelvények a hónap elején megérkeztek Varsóba.
Hogy aztán kiderüljön, hogy - 4,63 m magasságuk miatt - nem férnek el az alagútban.
A projekt felelőseinek magyarázkodása szerint senkinek nem jutott eszébe, hogy a vonatok magasságát ellenőrizzék. A típus melletti érvnek ugyanis önmagában annyi elég volt, hogy "nyugaton is ilyenek járnak", akkor pedig nekünk is jók kell legyenek. A helyi körülményeket pedig nem tartotta senki fontosnak mérlegelni.
Egy adalék emellé: az alagút felújítása előtt a szerelvények nyugodtan és biztonságosan közlekedhettek volna benne. Csakhogy a felújítás során a kivitelező az összevissza repedezett régi betonaljzat felújításakor egyszerű megoldást választott, és az egészet felöntötte egy 10 cm vastag friss betonréteggel. Ezzel pedig az alagút 10 centivel alacsonyabb lett. A jelenlegi helyzetben 6,3 centi hiányzik ahhoz, hogy a vagonok futhassanak az alagútban (vagyis meglegyen a vagonok teteje és a fölöttük húzódó elektromos távvezeték közt a jogszabályokban lefektetett minimális 20 cm távolság, ami már kizárja az elektromos kisüléseket).
Mindazonáltal - elkerülendő a gigablamázst - könnyen elképzelhető, hogy a helyzetet elég tipikus úton rendezik: egy aprócska jogszabálymódosítással lecsökkentik a vagon teteje és a távvezeték közti minimálisan szükséges távolságot 20-ról mondjuk 13 centiméterre. Állítólag az illetékes minisztérium már dolgozik az ügyön. Ebben az esetben csak remélhetjük, hogy a nagy feszültségű elektromos áram is naprakészen követi a lengyel közlekedési miniszteri rendeletek alakulását, és jogkövető magatartást tanúsítva nem produkál majd balesetveszélyes helyzeteket.
Ha ez nem menne át, akkor viszont - a blamán túlmenően - nemcsak hogy az ütött-kopott, '60-as évekből ránk maradt, viszont kellően alacsony EN57-esek szállítják majd továbbra is az utasokat Varsó legnagyobb forgalmú vasútvonalán, de a közel száz millió Eurós EU dotációt is vissza kell majd fizetni. Ilyen perspektíva mellett viszont borítékolható, hogy bármely, a kérdésben döntési helyzetbe kerülő politikus inkább a nyílt balesetveszélyt és a reménykedést választja majd... :s
Utolsó kommentek